wmv ItalianoWMV Niederlande

Lunac 2+ semikeramische deklaag

Een van de meest robuuste en
volledig hechtende harde toplagen


  • Uitzonderlijk slijt- en corrosievaste, dichte semi keramische deklaag.
  • Goed bestand tegen (onder)corrosie, koudlassen en fretting.
  • Mix van galvanische legeringslaag / metalloglas / keramiek

 



Onderdelen voorzien van Lunac 2+ komen nagenoeg
nooit meer terug voor herstel of revisie





Er zijn 4 Lunac 2+ basisversies beschikbaar
Alle versies bezitten een hardheid van Hv 1150 / 2100



  • Lunac 2+: gunstige verhouding tussen slijt- nieuw panama kanaal
    en corrosievastheid, anti koudlas en prijs.
    Gebruikelijk 55-70µm. In bijzondere
    gevallen tot 250 µm.

  • Lunac 2(hc)+ duplo: hoogst bereikbare
    corrosiebescherming, zelfs na beschadiging.
    100-120 µm. NBD 10300 gecertificeerd.

  • Lunac 2hc+: Lunac 2 versie met de beste
    chemische resistentie. Zie:
    Corrosie.

  • Lunac 2rc: Lunac 2 versie met de beste
    slijtageweerstand. Zie: slijtage




    Toepassingsvoorbeeld:
Het railsysteem van het nieuwe Panamakanaal is sinds 3 jaar voorzien van Lunac 2+ ter preventie van corrosie en adhesieve slijtage. Tevens wordt in dit (slippende) staal-Lunac 2+ systeem een stabiele wrijvingscoëfficiënt verkregen. Druk op coating: 560 MPa. Met toestemming van:

Lunac 2+ op rails

















Hoofdeigenschappen Lunac 2+ (duplo):

  1. Deze microscheurvrije laag is bijzonder slijtvast onder condities van adhesieve slijtage (test resultaten: 23 N bij 0,7 m/s; Lunac 2+ op Lunac 2+ is 19 maal slijtvaster dan de combinatie gehard DIN 1.2379 op gehard DIN 1.2379. De k-waarde van Lunac 2+ tegen composiet kunststof onder water is aan de hand van toepassingen bepaald op gem. 0,04 * 10 ^-9 . De k-waarde voor het composiet in dit systeem is bepaald op gem. : k=12 * 10 ^-9 mm2/N
  2. Deze laag is vrijwel immuun voor fretting of koudlasvorming in ongesmeerde systemen (Echter, de laag kan onder hoge puntbelasting wel kapotgedrukt worden). Deze laag wordt derhalve vaak toegepast in hoogbelaste systemen die onderhevig zijn aan translatie.
  3. 30% gereduceerde droge wrijvingscoëfficiënt vergeleken met staal DIN 1.2379 op staal DIN 1.2379.
  4. Goede abrasieve slijtvastheid. Vooral i.g.v. zand !
  5. De slijtage van niet-beklede tegenloopdelen neemt vaak ook af.
  6. Goede corrosieresistentie in (zee)water op gladde oppervlakken. Het Lunac duplo systeem kan voldoen aan de ASTM B117 NSS norm met een rating 10.
  7. Lunac 2+ voorkomt effectief tribo-oxidatie (passingsroest).
  8. Hydraulische cilinders voorzien van Lunac 2+ zijn vergelijkbaar met cilinders die zijn voorzien van keramische deklagen, zonder de corrosie, hoge brosheid of hechtingsproblemen.
  9. Lunac 2+ wordt zoals koper (vlekkerig) donker
    in een vochtige omgeving.
  10. Lunac 2+ voldoet aan de RoHS norm.
  11. Relatief taai (breukrek 0,28%).























Dubai reuzenrad lagers en stormblokkeersystemen zijn voorzien van Lunac 2+, vanwege de betrouwbare hechting, hoge slijtvastheid (vooral ook in een stoffige/zandrijke omgeving) en corrosiebescherming.


























Ampelmann motion compensated gangways cilinders zoals de arctische 'iceman' zijn voorzien van Lunac
2+ duplo om de zware corrosieve offshore (en arctische) omstandigheden feilloos te doorstaan. De goede warmte-
geleiding van het semi-keramische Lunac 2+, gecombineerd met (hoog trekvast) koolstofstaal, reduceert eveneens
de sealtemperatuur, hetgeen belangrijk is voor hogesnelheid (deiningscompensatie) systemen.








NBD10300 deklaag op sluisdeur draaipunt








Ook de draaipunten van de Julianasluis zijn
van 120 µm Lunac 2+ duplo voorzien tegen
slijtage en corrosie. Lunac 2+ duplo staat
in de RWS lijst als toegestane deklaag
volgens de NBD10300.


















schotelveergeleider








Dikke (80 µm) Lunac 2+ lagen op b.v. het inwendige deel van schotelveergeleiders (Ketelbrug) verruimen sterk het toepassingsgebied van dergelijke onderdelen, door zowel de mechanische belastbaarheid (anti-koudlas) alsook de corrosieresistentie sterk te verhogen.

ketelbrug

 















Algemene Lunac systeem eigenschappen:

> Lunac processen kunnen een volledige (laskwaliteit) hechting met
de ondergrond aangaan, zolang de hardheid van de ondergrond beperkt
blijft tot HRc 50. De te behandelen materialen zijn:
- Vrijwel alle (roestvast) staalsoorten (tot HRc 50) en gietijzer.
- Vrijwel alle koperlegeringen.

> Het spreidend vermogen in complexe/diepe structuren is
ongeveer 6 maal beter dan gebruikelijk bij hardchroom.

> Vanaf 23 µm zijn deze coatings volledig dicht op een egale ondergrond,
bevatten drukspanningen en vormen geen scheuren tijdens het harden.


>
Lunac 2+ duplo passeert, indien toegepast op constructiestaal vrij van poriën, zowel de ASTM B117, 1000 uur neutrale zoutsproeitest, alsook de ECP test (de basis voor de NBD 10300 certificering) zonder enige roestvorming.

> Lunac 2+ duplex is sinds 26-09-2011 gekwalificeerd volgens de Rijkswaterstaat NBD 10300 corrosiebeschermingsnorm. Dit onderzoek is gebaseerd op de EPQ test zoals omschreven in ASTM G59-97 (2003) en ASTM G61-86 (2003).


corrosietest Lunac 2+ duplo
De test is uitgevoerd door het laboratorium C-Cube

 












TDO technical servicesvan der veen instrumentmakerij










Roestvast staal Rotor disk (boven) of vane pomp en huis (links) onderdelen zijn voorzien van Lunac 2+ om slijtage, fretfing en koudlasvorming te voorkomen. Hierdoor kan hardmetaal vervangen worden en de noodzakelijke chemische weerstand verworven worden. Indien Lunac 2+ reeds op 1 element van het schuifsyteem aangebracht wordt, kan het gehele systeem al behoed worden voor koudlasvorming. De standtijd van de vane pomp is enorm gestegen door het geheel wegvallen van deze slijtagevorm. Foto's: TDO technical services en van der Veen Instrumentmakerij.














Hydraulische stangen van scheepskranen en graafmachines zijn voorzien van 120 µm Lunac 2+ duplo. Deze Lunac 2+ duplo lagen zijn met name goed bestand tegen (onder) corrosie, krassen en hoge abrasieve slijtagebelasting. De nieuwe 3930 mm bekledingslijn is in staat stangen op te nemen tot 3000 kg. In 2017 is de track record van hydraulische stangen voorzien van het Lunac 2+ duplo sinds de introductie in 2011 ; 0.0005 return rate als gevolg van alleen een spleetcorrosie incident. Nog steeds is spontane corrosie nimmer geclaimed !










wmv
keramische stangdeklaag
Heavy lifting cilinders voorzien van 55 µm Lunac 2+. Lunac 2+ lagen hebben hier aangetoond een technisch en economisch bijzonder voordelig system op te leveren. Hoge corrosie- en slijtvastheid worden gecombineerd met een goede krasvastheid, ontlasten van de afdichtingen en bovenal geringe kwetsbaarheid van de laag! Na het aanbrengen van de laag en harden (320°C) is bijna geen nabehandeling meer vereist (Ra eind: +/- 0,2 µm).






keramische coating op sluisdeurassen


De hoofdlagerassen van de Afsluitdijk sluisdeuren bij Kornwerderzand zijn van Lunac 2+ voorzien, vanwege de corrosiebestendigheid, goede hechting, weerstand tegen abrasieve (zand) slijtage en taaiheid (schok bestendigheid). Bovendien kan de wrijvingscoëfficiënt in water van sommige kunststof afdichtingen of lagers op Lunac 2+ bijzonder laag uitpakken. Niet zelden dient Lunac 2+ op dergelijke grote infrastructurele systemen plaatselijk direct tegen een zinklaag aangebracht worden. Onder voorwaarden is dit goed uitvoerbaar.




 

keramische coating voor hydraulische stangen

 

De meest gehoorde feed back ten aanzien van
hydraulische systemen die toegepast worden in
zware outdoor omstandigheden (in dit geval heavy
lifting) is de langetermijnbetrouwbaarheid van de coating;

  • geen krasvorming / olie lekkage
  • geen hoge seal / geleidingsbandenslijtage
  • geen roestvorming (en geen ondercorrosie!)
  • een ongeluk vervormt doorgaans alleen de coating
    in plaats van initiatie van afbrokkelingen

    Foto: Enerpac

 

 

 

 













De zich op de bodem bevindende Ø 280 mm hoofdassen van de nieuwe afmeersystemen in de haven van Rotterdam zijn Lunac 2 + duplo bekleed om corrosie en vooral de hoge slijtagebelasting te weerstaan (zand en slib onder de continue pendelbelasting, veroorzaakt door de afgemeerde schepen bij 3057 KN / 12 MPa lagerbelasting) .











Eerste inspectie van de Lunac 2+ duplo gecoate Ø 280 mm hoofdassen na 15 maanden. Er is geen enkele
corrosie of slijtage vastgesteld ondanks het brakke water en de slurry / zand omgeving op de bodem van de vaart.








Vanwege de antikleefeigenschappen van het Lunac 2+ oppervlak, kan de lokaal aanwezige afzetting makkelijk en
volledig worden verwijderd. De toegepaste staalplaat kan de 135 μm / HRc 72-coating op generlei wijze beschadigen.